Przedszkole im. Przyjaciół Bajek w Wojkowicach

42-580 Wojkowice

ul. Jana III Sobieskiego 249

tel. 327694589

przedszkole@wojkowice.pl

 

 

Ustawienia

Wyszukiwarka

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-03-29

    Imieniny: Marka, Wiktoryny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 334529
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

 

Koncepcja Pracy

Przedszkola im. Przyjaciół Bajek

w Wojkowicach

na lata 2017-2020

 

WOJKOWICE, 2017

 

PODSTAWA PRAWNA 

         Koncepcję pracy opracowano na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59) ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 60) oraz aktów wykonawczych do ustawy dotyczących w szczególności: podstawy programowej wychowania przedszkolnego, statutu przedszkola oraz rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.

  

WIZJA PRZEDSZKOLA 

Nasze przedszkole jest: bezpieczne oraz przyjazne dzieciom i rodzicom. 

Nasze przedszkole stwarza szanse edukacyjne i sukces każdemu dziecku przygotowując je do podjęcia nauki pierwszym etapie edukacji. 

Nasze przedszkole wspiera twórczą aktywność dziecka we wszystkich dziedzinach życia. 

Nasze przedszkole kształtuje świadome, przyjazne oraz odpowiedzialne odnoszenie się do natury i wszelkich form życia, a także do własnego ciała i umysłu. 

Nasze przedszkole promuje swoje osiągnięcia i ma bardzo dobrą opinię w środowisku społecznym. 

Nasze przedszkole osiąga wysoką jakość pracy poprzez stosowane nowatorskie metody prowadzenia zajęć, programy edukacyjne oraz posiadaną bazę.

  

MISJA PRZEDSZKOLA 

         W naszym przedszkolu całościowo wspieramy rozwój dziecka. Wsparcie to realizowane będzie przez proces opieki, wychowania i nauczania-uczenia się, co umożliwi dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiągnie dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

 

MODEL ABSOLWENTA 

Dziecko kończące edukację w naszym przedszkolu jest przygotowane do dalszej edukacji i życia w grupie rówieśniczej: 

  • posiada motywację do uczenia się, interesuje się tym co nowe i dąży do poznawania świata ludzi i przyrody;
  • jest samodzielne, wie gdzie szukać pomocy;
  • cieszy się z własnych osiągnięć oraz osiągnięć kolegów;
  • zna swoje prawa, ale również obowiązki;
  • przestrzega praw innych;
  • zna i stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie własne i innych;
  • dba o swoją sprawność fizyczną, preferuje aktywne formy spędzania wolnego czasu;
  • rozumie i przestrzega zasad szanowania świata przyrody i środowiska. 

CELE GŁÓWNE 

  1. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
  2. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
  3. Dzieci są aktywne.
  4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.
  5. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
  6. Rodzice są partnerami przedszkola.
  7. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
  8. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
  9. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi. 

CELE SZCZEGÓŁOWE 

Realizacja polityki oświatowej państwa. 

Zapewnienie opieki, wychowania, kształcenia oraz wspólnej zabawy w bezpiecznych i przyjaznych warunkach dostosowanych do potrzeb rozwojowych dziecka. 

Kształtowanie kompetencji kluczowych poprzez wykorzystywanie atrakcyjnych, nowatorskich metod pracy i środków dydaktycznych. 

Realizacja programów własnych nauczycieli. 

Realizacja treści zawartych w rocznych planach pracy dotyczących poznania bliższego i dalszego otoczenia: Przedszkolak mieszkańcem miasta, obywatelem Polski, Europy i świata. 

Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji. 

Skuteczne informowanie rodziców o postępach i trudnościach edukacyjnych dziecka. 

Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta, powiatu, regionu, kraju. 

  

KRYTERIA SUKCESU 

  • Wszystkie dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie i są radosne.
  • Każdy nauczyciel stosuje w procesie edukacji nowatorskie rozwiązania i atrakcyjne środki dydaktyczne.
  • Nauczyciele prowadzą codziennie zestaw porannych ćwiczeń gimnastycznych.
  • Każda grupa prezentuje swoje umiejętności dla społeczności przedszkolnej (1x w roku).
  • W każdej sali stworzony jest kącik tematyczny.
  • W przedszkolu organizuje się spotkania z ciekawymi ludźmi.
  • Organizuje się spacery i wycieczki.
  • Nauczyciele umożliwiają dzieciom udział w konkursach, przeglądach, prezentacjach.
  • Nawiązanie kontaktu z instytucjami, stowarzyszeniami działającymi na naszym terenie.
  • Rodzice chętnie angażują się w życie przedszkola, licznie biorą udział w imprezach, uroczystościach, wycieczkach, zgłaszają swoje wnioski.
  • Przedszkole posiada pozytywny wizerunek w środowisku lokalnym.

 

PLANOWANE DZIAŁANIA W OKRESIE 2017-2020 

Działania przedszkola oparte zostaną na przewodnim haśle: 

 

Przedszkolak mieszkańcem miasta, Polski, Europy i świata. 

Szczegółowe zadania zostaną zawarte w rocznych planach pracy, na każdy rok szkolny.

  

SPOSOBY MOTYWACJI DZIECI 

Stosowane nagrody: 

  • pochwała indywidualna,
  • pochwała przed całą grupą,
  • pochwała przed rodzicami,
  • przydział funkcji. 

Stosowane kary: 

  • brak nagrody,
  • upomnienie ustne,
  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu. 

SPOSOBY DIAGNOZOWANIA DZIECI 

  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej;
  • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju;
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej, końcowej;
  • półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy;
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie: 

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
  • teczek prac i innych dokumentów,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  • albumów, kronik,
  • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
  • rozmów. 

 

SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI 

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie: 

  • ankiet,
  • rozmów z nauczycielami, rodzicami,
  • obserwacji zajęć
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
  • arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
  • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela. 

Wyniki i analiza badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, odbywa się na posiedzeniach rady pedagogicznej, jeden raz w semestrze.

  

SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI 

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu wychowania przedszkolnego i programów własnych;
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu;
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli;
  • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica;
  • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka;
  • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej;
  • nauczyciele przekazują informację rodzicom o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek rozpocząć naukę w pierwszym etapie edukacyjnym.

 

ZASADY PRACY 

Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi: 

         1.      Zasada indywidualizacji.

         2.      Zasada integracji.

         3.      Zasada wolności i swobody działania. 

         4.      Zaspakajanie potrzeb dziecka.

         5.      Zasada aktywności.

         6.      Organizowania życia społecznego.

 

METODY

Do realizacji obowiązujących treści programowych, wykorzystywane będą metody: aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka. W szczególności wykorzystane zostaną:

  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
  • Klucz do uczenia się
  • opowieść ruchowa
  • gimnastyka ekspresyjna
  • metoda Labana, K. Orffa
  • gimnastyka rytmiczna
  • pedagogika zabawy
  • Relaksacja
  • Bajkoterapia
  • zabawy paluszkowe,
  • zabawy badawcze,
  • szachy,
  • nauka programowania. 

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia: nasze cele wychowania i nauczania-uczenia się, działania zorientowane na dziecko, aktualne pory roku, święta i uroczystości, tradycje przedszkola (terminarz uroczystości).

 

FORMY PRACY

  • praca indywidualna;
  • praca w małych zespołach;
  • praca z całą grupą;
  • zabawy. 

SPOSOBY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ DZIECKA

  • dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
  • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
  • zapoznanie rodziców z koncepcją pracy przedszkola,
  • przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
  • przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka,
  • przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
  • włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez warsztaty, szkolenia, ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców. 

FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci, konsultacje indywidualne,
  • prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, eksponowanie prac,),
  • organizacja zajęć otwartych dla rodziców,
  • organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców,
  • organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
  • włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych, konkursy, wycieczki,
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup. 

SPOSOBY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

 

a)    Współpraca z innymi przedszkolami i szkołami:

  • przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach, wspólnie z innymi przedszkolami,
  • uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych.

 

b) Współpraca z innymi instytucjami:

 

         Urzędem Miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne), 

         Komendą Miejską Policji- bezpieczeństwo, profilaktyka, prewencja,

         Strażą Pożarną - bezpieczeństwo,

         Biblioteką Miejską,

         Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,

         Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,

         Domem Pomocy Społecznej,

         SANEPID-em,

         Parafiami,

         Placówkami oświatowymi: Szkoła Podstawowa nr 1 i nr 3, okoliczne przedszkola z Gminy Czeladzi, Będzina i Bobrownik.

 

Promocja placówki

  • dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym,
  • popularyzowanie wychowania przedszkolnego, prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej i facebooka,
  • organizacja uroczystości ,
  • zamieszczanie artykułów w prasie lokalnej,
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
  • upowszechnianie informacji o przedszkolu.